Nyheder
Støjvarsling
Publikationer
Denne side henvender sig til dig, som lejer i Nyboder. Her findes der svar på mange af de spørgsmål, som kan dukke op i lejeperioden.
Hvis du ønsker at forlænge dit lejemål, skal du søge om det. Hent ansøgningsblanket om forlængelse af lejemål (pdf).
Hvis du oplever en akut opstået skade udenfor normal arbejdstid skal du ringe på tlf. 728 13300.
Her vil du komme igennem til Servicecenterets vagt ved Ejendomsstyrelsen som håndterer dit opkald.
Der rekvireres efterfølgende en håndværker til at udbedre skaden.
Hvis din skade ikke er Akut eller kan vente til følgende dag, kontaktes Boligkontoret ved Servicecenteret på tlf. 728 13300 eller du kan sende en mail til fes-ktp-servicecenter@mil.dk
Boligkontoret forstår en akut skade som værende en udbedring, der ikke kan vente til efterfølgende arbejdsdag eksempelvis sprængte vandrør, defekte radiatorer om vinteren etc.
Sagsgang ved opstået skade – skaden besigtiges, der foretages et skøn over reparationens omkostning, dette sendes af det lokale driftsområde til Boligkontoret, der under hensyntagen til områdets samlede økonomi tager stilling til, hvornår skaden kan udbedres.
Sagsbehandlingstiden hos Boligkontoret i disse sager søges holdt til et minimum, hvorfor der normalt kan forventes afgørelse samme dag, som materialet fra dit lokale driftsområde foreligger.
Forsvaret har en særlig favorabel TV-ordning for lejerne ag boligerne i Nyboder.
Antennebidraget for denne ordning betales samtidigt med huslejen. Antennebidraget indeholder tilslutning til en TV-grundpakke leveret af YouSee.
Normalprisen på denne grundpakke er 189,00 kr. Forsvarets lejere i Nyboder betaler for denne grundpakke 158,48 kr.
Hvis du har problemer med dit TV-signal, eller hvis du vil ændre/skifte TV-pakke, skal du henvende dig til YouSee. Her kan du også se, hvilke TV-kanaler du har mulighed for at se i de forskellige TV-pakker, som YouSee tilbyder.
Hvis du ikke ønsker at være tilmeldt TV-ordningen, har du mulighed for at blive frameldt ordningen ved at kontakte Boligkontoret.
Det er ikke er tilladt at opsætte paraboler i Nyboder eller ændre på eksisterende installationer i boligerne uden forudgående godkendelse af Boligkontoret.
Nyboders miljøstation modtager kun affald og genanvendelige materialer fra Administrationssektionens ansvarsområde. På miljøstationen kan du aflevere nedenstående affaldstyper (affaldsfraktioner/definition):
Aviser og ugeblade mm - også telefonbøger efter 1998
Kun pap, ikke flamingo o.l.
Planter og andet komposterbart haveaffald undtagen stød og større træstammer
Al emballageglas
Ikke planglas (vinduesglas), autoruder, vinflasker med bast eller keramiske produkter
Storskrald, alt indbo undtagen køleskabe
Brandbart bygningsaffald, jern og metal samt stød og større træstammer
Mursten, puds, kattegrus o.l. samt vinduesglad og øvrigt ikke brandbart storskrald
Olie, malingsrester, batterier, gift mm skal afleveres til personalet med oplysning om indholdet. Afleveres i forsvarligt lukket emballage
Metalhalogenlamper, kviksølvlamper, højtryksnatriumlamper, neonrør, kompakte lysstoffør og lysstofrør i diverse udformninger
Skal afleveres i poser o.l. - hver for sig
EDB, TV, større el-artikler o.l. afleveres til personalet
Små el-artikler, håndmiksere o.l. afleveres til personalet
Affaldet skal sorteres i ovennævnte fraktioner ved aflæsning. Affaldet skal placeres i henhold til skiltning og efter personalets anvisninger. Det er ikke tilladt at fjerne genstande fra miljøpladsen.
Ønsker du adgang til miljøstationen i bil, skal du kontakte personalet for tilladelse.
Boligbidraget i Forsvarets tjeneste- og lejeboliger fastsættes på grundlag af en vurdering, jf. cirkulære om administration af statens tjeneste og lejeboliger Finansministeriets Cirkulære LP. nr. 30/89 af 22. marts 1989.
Vurderingen foretages af et vurderingsnævn bestående af tre repræsentanter:
Fastsættelsen sker efter gældende regler i cirkulære om administration af statens tjeneste- og lejeboliger jf. Finansministeriets Cirkulære LP. nr. 30/89 af 22. marts 1989.se dette link
Boligbidraget fastsættes ud fra det generelle leje niveau i området for en tilsvarende bolig på det private marked for lejeboliger. Boligbidraget reduceres med 10% med baggrund i lejers pligt til at fraflytte lejemålet jf. cirkulæret. Pligten refererer til den tidsbegrænsede lejeperiode.
Af det vurderede boligbidrag afsættes 10% til indvendig vedligeholdelse, idet Forsvarets tjeneste- og lejeboliger administreres efter B-ordning. Yderligere oplysninger i forbindelse med vedligeholdelseskontoen kan ses pådette link.
Beløbsstørrelsen på vedligeholdelseskontoen kan oplyses ved henvendelse til Boligkontoret via mail fes-ktp-bolig@mil.dk eller telefon 728 13230.Boligbidraget fremskrives årligt pr. 1. juni med den fastsatte fremskrivningsprocent fra Finansministeriet jf. cirkulære om administration af statens tjeneste og lejeboliger Finansministeriets Cirkulære LP. nr. 30/89 af 22. marts 1989.
Boligbidragene i Forsvarets tjeneste- og lejeboliger vurderes løbende og det er Forsvarets mål, at vurderingen af de enkelte boligbidrag i gennemsnit ikke er ældre end 6 år. Dette medfører, at lejeboligerne som hovedregel vil blive vurderet ved lejeskift.
Du vil som lejer derfor kun sjældent opleve, at der foretages en vurdering af dit boligbidrag, mens du bebor dit lejemål.
Ved større vedligeholdelsesmæssige arbejder foretages der en vurdering af lejemålet også selvom den eksisterende vurdering er mindre end 6 år gammel.
Boligbidraget betales forud via PBS.Har du spørgsmål vedr. opkrævningen, kan du ringe på 728 13230 eller sende en mail til fes-ktp-bolig@mil.dk
Nedenfor kan du se en række gode råd til at undgå fugt i din bolig: