Nyheder
Støjvarsling
Publikationer
Fra skolelærer til elev i Ejendomsstyrelsen.
Man lander ikke altid på den rette hylde i første forsøg, og sådan var det også for en af Ejendomsstyrelsen nuværende elever. 24-årige Frederikke fra Frederikshavn er nemlig uddannet folkeskolelærer, men lærerlivet levede ikke op til forventningerne, og derfor skiftede hun spor og endte i Ejendomsstyrelsen:
"Jeg var jobsøgende og ser et stillingsopslag på nettet, hvor Forsvarets Ejendomsstyrelse søgte nye elever. Umiddelbart vidste jeg ikke meget om styrelsen, men tilknytningen til Forsvaret lød spændende, og det gjorde mig nysgering," fortæller Frederikke.
Allerede første dag blev tilknytningen til Forsvaret tydelig for Frederikke, da hun passerede de tydelige gule skilte med ”militært område”. Her blev en flok nye medarbejdere samlet under Dannebrog i morgensolen for at modtage den obligatoriske sikkerhedsinstruks:
"Vores elevkoordinator og -vejledere hentede os hurtigt derefter, og jeg husker, vi gik ned ad en lang gang, som førte os til kantinen, og der startede vi dagen med fælles morgenmad. Allerede her var det meget trygt at være ny."
I løbet af sin elevtid skal Frederikke rundt i flere af Ejendomsstyrelsens afdelinger. Hendes første tid har været i Ledelsessekretariatet, hvor dagligdagen byder på lidt af hvert. En af hendes primære opgaver har været at fordele post. Diversiteten af indhold i indbakken gør, at hun konstant bliver klogere på Ejendomsstyrelsen som organisation:
"Det ene øjeblik får jeg en henvendelse fra en borger, som gerne vil vide, hvilken gul farve der er brugt til at farve de militære skilte, og det andet øjeblik kommer der post, som er NATO-anliggende. Det gør hverdagen nuanceret og spændende."
Ejendomsstyrelsen er et sted med mange forskellige uddannelsesbaggrunde og mange forskellige afdelinger, og derfor har det også været en fordel, at Frederikke kan bruge sin erfaring fra lærerfaget i sit nye arbejde:
"I den afdeling jeg er tilknyttet, underviser vi vores kollegaer på interne kurser. Her har jeg haft mulighed for at bruge min viden om undervisning. En af mine fremtidige opgaver vil være at revurdere dele af undervisningsmaterialet sammen med mine kollegaer. Derudover er det en fordel, at jeg har været vant til at snakke foran større grupper."